top of page

5 spørsmål du bør stille før du lager et innlegg

ree

Altfor mange poster “bare for å poste” uten å ha en plan. Resultatet? Lav rekkevidde og null engasjement. Før du trykker «publiser», still deg disse fem spørsmålene. Det kan være forskjellen på et innlegg som blir ignorert og et innlegg som faktisk gir resultater.

1. Hvem lager jeg dette for?

Det høres åpenbart ut, men mange tenker ikke på hvem innlegget skal treffe. Er det for en potensiell kunde? En eksisterende kunde? Eller en følger som ennå ikke kjenner deg? Jo mer konkret du er, desto lettere blir det å lage innhold som treffer.


2. Hva vil jeg at de skal føle?

Innhold som skaper følelser blir husket – og delt. Skal følgeren bli inspirert, nysgjerrig, glad, provosert, trygg? Hvis du vet hvilken følelse du vil skape, kan du velge riktige bilder, ord og tone.


3. Hva vil jeg at de skal gjøre etterpå?

Hvert innlegg bør ha en call to action (CTA). Vil du at de skal lagre innlegget, kommentere, sende deg en DM eller trykke på linken i bio? Hvis du ikke sier det, gjør de det neppe.


4. Gir dette innlegget verdi?

Spør deg selv: Hva får følgeren min ut av dette? Verdi kan være kunnskap, inspirasjon, underholdning eller en løsning på et problem. Hvis det bare er “støy”, vil folk scrolle videre.


5. Passer dette inn i den røde tråden min?

Hvis noen ser på kontoen din – forstår de hva du tilbyr og hvem du er? Hvert innlegg bør bygge videre på den historien du vil fortelle om bedriften din. Hvis det ikke passer inn – dropp det, eller lag det om.

 
 
 

Comments


bottom of page